Svar på innlegg

Het tråd!Må artsnavn være så komplisert?

Forfatter
SoppMannen
Super medlem
  • Innlegg totalt : 2456
  • Belønningspoeng : 12191
  • Meldt på : 2009/08/29 06:30:28
  • Status: ikke pålogget
2017/07/22 13:22:09 (permalink)

Må artsnavn være så komplisert?

Var en tur i Hafslundparken ved Sarpsborg i dag. Veldig lite sopp, tørt så det holder!
Men innunder noen hasselbusker fant jeg noe. Så med en gang at det var Inocyber (trevlesopp).
Etter nøyere undersøkelser mente jeg at dette måtte være Inocybe putilla. En art som er vanlig i noen parker her i distriktet.

Hjemme sjekket jeg arten i Pilzkompendium (E. Ludwig), men oppdaget at den hadde skiftet navn til I. putillus
For sikkerhets skyld ville jeg også sjekke hasseltrevlesopp (I. muricellata) opp mot denne. Da oppdaget jeg at ingen art lenger har det vitenskapelige navnet. Derimot forekom det to navn, I. papilionacea og I. pholiotinoides = I. muricellata. Da ble forvirringen total. Hva heter egentlig Hasseltrevlesopp nå? Blir jo litt jobb for de som steller med navn på sopparter i Norge dette. Sikkert ikke eneste artene som endrer navn etter DNA gjorde sitt inntog.
Fikk forresten mail fra Roy Kristiansen i går om at Tricharina ascophanoides har byttet slekt, og skal nå hete Cupulina ascophanoides.

Nå er det jo ikke mange som har funnet den, så sikkert ikke noe stort problem. Men når man driver et nettsted www.sopper.no så bør navnene ihvertfall være riktig der.
Slitsomt til tider dette! Bra å ha gode kontakter i slike tilfeller!
SoppMannen
Super medlem
  • Innlegg totalt : 2456
  • Belønningspoeng : 12191
  • Meldt på : 2009/08/29 06:30:28
  • Status: ikke pålogget
Sv: Må artsnavn være så komplisert? 2017/08/18 18:16:56 (permalink)
Ser at denne nå har blitt en Het tråd! Hverken jeg eller andre har vel løftet en finger, annet enn å klikke på linken. Snakk om billig "premiering"! Men svar har uteblitt!
Gå til: