Svar på innlegg

Hjelpsomt svarHet tråd!Frysing av gul trompetsopp

Forfatter
Vandringsmann
Super medlem
  • Innlegg totalt : 106
  • Belønningspoeng : 4123
  • Meldt på : 2014/08/31 18:08:41
  • Sted: Sørlandet og vestlandet :)
  • Status: ikke pålogget
2016/09/18 11:46:27 (permalink)

Frysing av gul trompetsopp

Jeg har funnet gul trompetsopp før første gang. Det er i alle fall min konklusjon, og så vidt jeg vet finnes det ikke så mye annet de kan være? De er mye mer guloransje, har glattere ribber og er betydelig større enn traktkantarellene (nederste bilde). De lukter sterkt, nesten "påtrengene," av deilig kantarell.

Men så var det foredlingen da...

I soppboka står det at disse helst bør tørkes. Har noen erfaring med å fryse dem? Sammenkokt eller rå? I egen kraft eller uten?

Jeg har ikke egnet utstyr til å tørke sopp, ovnen duger også svært dårlig, så det måtte i så fall blitt å tre dem opp på en snor. Og den jobben virker litt vel stor her og nå.

Noen tips?

Traktkantarell:

<innlegg editert av Vandringsmann, 2016/09/18 15:02:08>

Vedlagt(e) bilde(r)

Angelica
Nytt medlem
  • Innlegg totalt : 1
  • Belønningspoeng : 9
  • Meldt på : 2016/09/19 05:05:32
  • Sted: Trondheim
Sv: Frysing av gul trompetsopp 2016/09/19 05:09:18 (permalink) ☄ Hjelpsomav Vandringsmann 2016/09/19 11:22:13
Ursäkta svar på svenska (nyinflyttad). Frys dem kokta i egen saft gärna med en del av saften, fryst råa blir de beska. Behandlas precis som trattkantarell - du behöver större mängd för samma smak bara (mer vatten i rödgul trumpetsvamp).
Vandringsmann
Super medlem
Sv: Frysing av gul trompetsopp 2016/09/19 09:19:52 (permalink)
Hei Angelica! Tack så mycket!

Det ble akkurat det jeg til slutt bestemte meg for å gjøre i går. Heldigvis. Fint å høre at det ikke var bortkastet fangst!

Har du noen tips til oppskrifter hører jeg gjerne dem også.

Mvh. Eivind
Vandringsmann
Super medlem
Sv: Frysing av gul trompetsopp 2016/09/22 21:21:09 (permalink)
Bare sånn for å følge opp: Da har første eksperiment-dose med gul trompetsopp blitt hentet fram fra fryseren for å nytes i kveld, og frysingen virker på meg til å ha fungert suverent. Soppene var frosset sammenkokt, i nesten ingen kraft, og ble hevet rett fra frysen oppi smeltet meierismør og så tilsatt litt krydder. Sprøstekt i panne, og servert som snacks på loffskiva. Helt perfekt!
Vandringsmann
Super medlem
Sv: Frysing av gul trompetsopp 2016/10/04 20:27:47 (permalink)
Denne metoden fungerte også supert til bruk i pasta og risotto, til tross for advarsler fra litteraturen om at dette ville bli "slimete"??????

Så da er min konklusjon at det er tull at gul trompetsopp helst bør tørkes. Frys dem gjerne! Jeg har lagt dem i bokser i nesten ingen kraft, og heller fryst kraften for seg.

Har vært tilbake og hentet halvannen kg. til, så nå er fryseren full av disse herlighetene.
Vandringsmann
Super medlem
Sv: Frysing av gul trompetsopp 2017/08/11 08:47:16 (permalink)
Hei folkens! Ny sesong i gang for fullt!

Bare for å hente fram et gammelt spørsmål og så umiddelbart komme med svaret selv. Etter nesten et år i fryseren er siste rest av de gule trompetsoppene fortsatt knall gode etter tining og steking. Ingen besk smak, ingen "slimete sopp" i pannen etter tining, slik soppboka advarte mot.

Står derfor ved konklusjonen min fra oktober i fjor: Det er tull at trompetsopp helst skal tørkes. Å fryse dem etter sammenkoking (i svært lite saft) fungerer suverent, og de er like gode opp mot et år etterpå!

Nå må jeg bare se å få funnet noen nye. Men er nok noen uker til de dukker opp enda. Kantarellene derimot har vært her siden juni.
<innlegg editert av Vandringsmann, 2017/08/11 10:48:07>
Gå til: