Laisamor
-
Innlegg totalt
:
7
- Meldt på : 01.09.2012
-
Status: ikke pålogget
|
Smørsopp??
-
1. september 2012 22:58
( #1 )
Hei! Jeg har i alle år holdt meg til "de idiotsikre" (mest pga skeptiske folk rundt meg), men har nå lest så mye og studert så mye om sopp, at jeg våger å ta med litt mer hjem. (det er jo mengder i skogen av andre spennende godbiter!) Jeg har bare ekspandert til andre sikre kjenninger som steinsopp, piggsopp, trompetsopp, men i dag fant jeg i et gammelt traktorhjul på stien et par kjempefine sopper som jeg tok med meg hjem. De hadde ganske dårlig stilk, men den var i alle fall lys med et belte av mørk størknet krans, men toppene var fine! Det var rørsopper, med helt knall sitrongult kjøtt i hatten. Da jeg plukket dem fra hverandre var det sitrongule kjøttet veldig "vått"/fuktig svampaktig, og hattehuden var seig brun og kunne trekkes av i nesten ett flak. Jeg luktet og stakk tungen på det og det var veldig nøytralt, ikke noe peppersopp i alle fall.. Jeg tok ikke bilde, men tenker smørsopp.. Bortsett fra at de jeg har på bilde i bøker osv har en mye kraftigere/rundere stilk, og beskrives kun som gule i rørlaget... Noen som vet hva jeg fikk med meg hjem? (Og: Hurra, det vokser gigantiske matblekksopp på tomta!)
|
|
|
wenn
-
Innlegg totalt
:
374
- Meldt på : 14.08.2009
- Sted: Molde
-
|
Sv: Smørsopp??
-
1. september 2012 23:40
( #2 )
Hei hei Laisamor, velkommen hit til oss!!!Kan du ta bilder av rørsoppen? Både overside og underside...slik blir det bedre for oss å artsbestemme. Du har vel kamera på mobilen din?
 Soppsakkyndig Wenche Eli Johansen
|
|
|
bjornmu
-
Innlegg totalt
:
108
- Meldt på : 30.08.2009
-
|
-
1. september 2012 23:45
( #3 )
Nja, smørsopp kan vel ha litt tynn stilk, av og til fordi den er delvis sneglespist.... Det samme gjelder lerkesopp som passer bedre til beskrivelsen sitrongul men denne vokser *kun* ved lerk. Var det lerk i nærheten?
<innlegg editert av bjornmu, 1. september 2012 23:46>
|
|
|
Laisamor
-
Innlegg totalt
:
7
-
|
-
1. september 2012 23:47
( #4 )
Hei! Hehe, jo har jo det og burde jo selvfølgelig tatt bilde.. men jeg var litt etterpåklok og har allerede dissekert og plukket soppene fra hverandre, og sitter kun igjen med det sitrongule kjøttet, -som hadde noen svake rødbrune "blåmerker" under den brune hattehuden.. Soppene så egentlig nøyaktig ut som på dette bildet som jeg fant via google: http://fuv.hivolda.no/pro..t/espelra/soppsmoer.htm Det eneste jeg stusset på var at også soppkjøttet og ikke bare rørlaget var så knall gult..
|
|
|
Laisamor
-
Innlegg totalt
:
7
-
|
-
1. september 2012 23:53
( #5 )
Takk for svar!! Nei, det var ikke noen lerk i området, funnstedet var en gresslysning i en ellers vanlig gran/furu/bjørk og blåbær-skog med fårebeite/kjerrevei. :) Ja, stilkene var litt "morkne" som om snegler hadde jobbet med dem, og den ene soppen hadde et stort hull i midten, som nok også var et godt sneglejafs.. Men ingen mark ellers.
|
|
|
bjornmu
-
Innlegg totalt
:
108
- Meldt på : 30.08.2009
-
|
-
2. september 2012 01:11
( #6 )
Joda, smørsoppen kan være ganske gul i kjøttet og stilkene ser ut til å være ganske pupolære blant snegler. Jeg har også sett stilker som nærmest har vært "utgravd".
|
|
|