SoppMannen
-
Innlegg totalt
:
1098
- Meldt på : 29.08.2009
-
Status: ikke pålogget
|
Amanita med rødlig slire
-
1. september 2012 20:26
( #1 )
Fant denne 1. september 2012 i Borregårdsparken i Sarpsborg. Vokste på plen mellom eik og lerk. Hattebredde 4 cm. Klebrig, og lukten ubetydelig. Skiver tette og noe brunflekket mot kanten. Stilk myk, kornet fra midten og opp. Lys brun, men hvit mot sliren. Sliren bar preg av noe rødtoning i farge. Disse er leie når de avviker fra det "normale". Noen som kjenner denne?
|
|
|
wenn
-
Innlegg totalt
:
374
- Meldt på : 14.08.2009
- Sted: Molde
-
|
Sv: Amanita med rødlig slire
-
1. september 2012 22:48
( #2 )
For meg ser dette ut som Brun ringløs fluesopp Amanita fulva. Hvorfor skal det ikke være den? Sliren har gulrøde flekker.
 Soppsakkyndig Wenche Eli Johansen
|
|
|
SoppMannen
-
Innlegg totalt
:
1098
-
|
-
1. september 2012 23:14
( #3 )
Mye av beskrivelsen i Funga Nordica kan stemme ja. Men i disse parkene her så vokser det mye rare arter. Så 2 eksemplarer av A. lividopalescens (Lærfarget ringløs fluesopp) i dag. Så jeg er/blir aldri sikker på disse.
|
|
|
woldstad
-
Innlegg totalt
:
334
- Meldt på : 27.08.2009
-
|
-
2. september 2012 20:27
( #4 )
Den rødflekkede slira tyder vel ikke akkurat på A. lividopallescens? Slira stemmer forsåvidt med brun kamfluesopp Amanita fulva, men hattfargen stemmer dårlig. Sonet kamfluesopp A. battarrae er en mulighet, men jeg synes å se at skiveeggen er lys, av samme farge som resten av skiva. battarrae skal ha brun skiveegg. Da står vi igjen med A. pachyvolvata eller evt. A. magnivolvata storsliret kamfluesopp. Sistnevnte har vi funnet i Østfold, men den er stor og slira aleine målte 17 cm i lengde. Disse to artene skilles først og fremst på ulik sporeform og at A. pachyvolvata kan ha noe brunlig skiveegg i ytre deler.
even Soppsakkyndig
|
|
|
SoppMannen
-
Innlegg totalt
:
1098
-
|
-
2. september 2012 21:11
( #5 )
Nå ble jeg usikker. At dette ikke er A. lividopalescens er jeg fullstendig klar over. Den kjenner jeg godt. Se PS under! Har diskutert med Villevall i skogen i dag om denne fra i går. Så flere brune kamfluesopper, og slo meg liksom til ro med den. Men har aldri sett brune kamfluesopper med så "tydelig" slire over bakken, og heller ikke i parker, ....så..... PS. Håper i fremtiden at de som har forslag på artsnavn på de jeg legger inn leser teksten og ikke bare ser på bildene. Bruker faktisk noen timer etter soppturer på å beskrive det jeg "ser" av detaljer på soppene.
<innlegg editert av SoppMannen, 2. september 2012 22:07>
|
|
|
woldstad
-
Innlegg totalt
:
334
-
|
-
3. september 2012 13:53
( #6 )
Hvis du antyder at vi ikke leser dine beskrivelser tar du nok feil. Du hadde en fin en her om dagen "Lukten beskrevet som ubeskrivelig". Vil alltid understreke viktigheten av nøkterne beskrivelser av observasjoner av friskt materiale. Du har nok lært deg en del om hvordan man beskriver og det er bra, men man skal kjenne materien ganske godt for å gi beskrivelser av riktige tingene ! For kamfluesoppene er det farging og konsistens på volva, farging på skiveegg, i tillegg til hatt- og stilkfarge som er viktige makroskopiske observasjoner. Hvor mange timer du bruker på en beskrivelse eller hvor mange timer jeg bruker på å mikroskopere en sopp er vel egentlig uinteressant?
even Soppsakkyndig
|
|
|
agaricus45
-
Innlegg totalt
:
462
- Meldt på : 30.12.2010
-
|
-
3. september 2012 22:29
( #7 )
Var også i tvil fordi fargen er mindre rødbrun enn nromalt for Amanita fulva. Fant imidlertid idag A.fulva, normal farge, side om side med utvilsomt samme art, men farger veldig lik ditt funn. Hadde dessverre ikke med kamera, da jeg ikke så etter sopp. Så tror vi kan slå fast det er den. Oppfatter Even som han heller ikke mener det kan være noen av de andre han nevner, og som kan ha rustbrun farge på volva.
|
|
|
woldstad
-
Innlegg totalt
:
334
-
|
-
4. september 2012 12:54
( #8 )
Da slår vi oss godt til ro med A. fulva Øyvind, artig å observere disse fargevariasjonene.
even Soppsakkyndig
|
|
|