Er sjampinjong egnet for tørking?

Forfatter Innlegg
bjornmu

• Innlegg totalt : 108
  • Meldt på : 30.08.2009
  • Status: ikke pålogget
Er sjampinjong egnet for tørking? - 20. mai 2012 10:50 ( #1 )
Nå er det ikke lenge til det kan begynne å dukke opp sjampinjong. Nærmere bestemt åkersjampinjong for min del. Hittil har jeg frosset dem ned på tradisjonelt vis etter innkoking men plass i fryseren kan bli et problem og mendgene jeg finner per gang er veldig variable, så jeg lurer på om de kanskje kan tørkes isteden.

Er det noen som har erfaring med tørking? Er det forskjell på unge eksemplarer med rosa skiver og de eldre som er blitt mørke men fortsatt ikke for gamle? Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til om det blir like bra. Dessuten må hattene ofte kuttes i småbiter uansett, for å fjerne markspiste deler.
Siri K

• Innlegg totalt : 351
  • Meldt på : 29.08.2009
  • Sted: Oslo
Sv: Er sjampinjong egnet for tørking? - 20. mai 2012 20:30 ( #2 )
Jeg har kun tørket kjøpesjampinjong (for å lage soppmel), og det har i alle fall fungert greit. Så jeg vil tro at vill sjampinjong også kan tørkes, men at den nok bør tørkes raskt, for eksempel i mattørke.
bjornmu

• Innlegg totalt : 108
  • Meldt på : 30.08.2009
Sv: Er sjampinjong egnet for tørking? - 20. mai 2012 22:36 ( #3 )
Ja jeg har stor sopptørker, bruker ikke stekeovnen eller noe slikt. Jeg tror nok tørking for soppmel stiller mindre krav, det spiller jo da ingen rolle hva slags konsistens det blir etter bløting.

Gå til:

Aktive brukere nå
Det er 0 medlemmer og 2 gjester.
Statusikoner / rettigheter
  • Nytt innlegg
  • Ingen nye innlegg
  • Het tråd med nytt innlegg
  • Het tråd uten nye innlegg
  • Låst med nye innlegg
  • Låst uten nye innlegg
  • Les innlegg
  • Registrer ny tråd