SoppMannen
-
Innlegg totalt
:
1098
- Meldt på : 29.08.2009
-
Status: ikke pålogget
|
Kompostblekksopp?
-
15. april 2012 14:17
( #1 )
Fant denne i dag 15. april 2012. Vokste i en diger gjødselhaug ved en "hestegård". Hattebredde omkring 1 cm. Noe hårete hatt, og nærmest hvit stilk. Synes forøvrig dette var noe tidlig, men hva gjør vel det bare man finner sopp. Er vel ikke andre muligheter her?
|
|
|
EddiJ
-
Innlegg totalt
:
469
- Meldt på : 10.08.2009
-
|
Sv: Kompostblekksopp?
-
15. april 2012 19:47
( #2 )
Skal ikke begi meg ut på artsbestemmelser på "blekksopper", bare minne om at de fleste artene i det som tidligere var Coprinus (familie Agaricaceae), når er flyttet til andre slekter i (Psatyrellaceae, eller sprøsoppfamilien om man vil); Coprinellus (dunblekksopper), Coprinopsis (lurveblekksopper) og Parasola (hjulsopper). Slekten Coprinus heter nå skjellblekksopper. Kompostblekksopp er nå ført til Coprinopsis (C. cinerea). Det finnes en møkkblekksopp i slekten Coprinus (C. strequilinus). Ganske mange arter i disse slektene og jeg har ikke sjekket hvor mange av dem som vokser på møkk. Mistenker at dette er en Coprinopsis. Ser ut som Villevall har funnet den samme på Spør en Biolog, så da kanskje Øyvind svarer der - han er jo ikke så aktiv her, dessverre. MEN, vi er veldig glade for at du poster også her, kjære Soppmann!  Fortsett med det!
Soppsakkyndig
|
|
|
SoppMannen
-
Innlegg totalt
:
1098
- Meldt på : 29.08.2009
-
|
Sv: Kompostblekksopp?
-
15. april 2012 19:59
( #3 )
Takk for utredningen Eddi. Joda, skal nok poste en del arter her inne utover. Finner jo så mange arter i sesongene at mange av de bør legges inn her også. Har slitt med å legge inn bilder her tidligere, men har funnet min egen "metode" å gjøre det på, så det skal gå bra. Ser frem til mange (s)opplevelser denne sesongen også. Gleder meg!
|
|
|
EddiJ
-
Innlegg totalt
:
469
- Meldt på : 10.08.2009
-
|