Historier om giftsopp og soppforgiftninger

Forfatter Innlegg
woldstad

• Innlegg totalt : 65
  • Meldt på : 27.08.2009
  • Status: ikke pålogget
Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 25. januar 2010 20:10 ( #1 )
Jeg vil gjerne be folk om å dele sine erfaringer om giftsopp og soppforgiftninger, med tanke på hvordan vi kan løfte fram verdien av soppsakkyndige og soppkontroll.

Har du de siste 5 år opplevd:
- Giftsopper i kurver på soppkontrollen

-Blitt oppringt om mulig giftsopp i barnehage/skole o.l.

-Tilfeller av soppforgiftning som er lite kjent (... at jeg for 23 år siden ble forgifta av rødskrubb teller ikke ...)

Tid/sted/aktuelle sopper er relevant informasjon. Veldig gjerne fotodokumentasjon  (" sjekk den kurven..!! ")
even

Soppsakkyndig
reidun

• Innlegg totalt : 15
  • Meldt på : 28.08.2009
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 25. januar 2010 20:50 ( #2 )
Har ved minst 3 anledninger, i løpet av de 2 siste årene, vraket alt innhold i soppkurver som har innholdt 1 eller flere av de værste giftsoppene.
Grønn fluesopp blant grønne kremler, spiss giftslørsopp blant traktkantaller og vanlige kantarell.

På nesten hver kontroll som utføres her i Moss, vrakes det gift - eller uspiselige  sopper som vil påføre ubehag.

Høsten 2008, blei jeg oppringt av en barnehage, som hadde mistanke om at et barn hadde spist hvit fluesopp.
Foreldre var allerede varslet og giftsentralen oppringt. Jeg kjørte straks til barnehagen og konstaterte at det dreide seg om ei uskyldig kremle og avverget legevaktbesøk, ubehagelige opplevelser for barnet, foreldrene og barnehagepersonellet.

Reidun Braathen
Soppsakkyndig

<innlegg editert av reidun, 25. januar 2010 20:52>
Spolén

• Innlegg totalt : 26
  • Meldt på : 14.08.2009
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 25. januar 2010 20:59 ( #3 )
Under en soppkontroll på Hønefoss, kom det noen med en kurv med kantarell.
Når kurven med kantarell ble helt utover soppkontrollbordet, dukket det opp 2 stk. spiss giftslørsopp opp.
Eierne av kurven ble spurt om de viste hvilken sopp det var ?
- Ja, vi tror det er kantarell og en sopp vi bare lurte på hva var, ser så fin ut.
Plukket mye sopp før ?
- Nei første turen
Disse fikk en grundig forklaring på hva de hadde med i kurven og en oppfordring på å gå ut på en ny sopptur og komme tilbake på soppkontrollene utover høsten.
All sopp ble vraket.
Om de gikk på sopptur igjen, eller kom tilbake kan jeg ikke svare på, mulig de ble skremt når de fikk høre hvor giftig spiss giftslørsopp er.

Soppkontrollør
Soppsakkyndig
Per

• Innlegg totalt : 7
  • Meldt på : 29.08.2009
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 26. januar 2010 09:43 ( #4 )
Det har vært ganske vanlig at det kommer inn spiss giftslørsopp og hvit fluesopp i kurver eller plastposer(!) på de kontrollene jeg har hatt de siste fire årene. I farten husker jeg slike opplevelser fra Sognsvann, Sandbakken og Rustadsaga i Oslo. I motsetning til hva jeg ble fortalt før jeg begynte som kontrollør, har jeg ikke opplevd at noen har protestert på at kurven ble vraket. Respekten for giftige arter er stor og antagelig større enn i tidligere tider. Det må vel ha noe med mediadekning og økt soppinteresse å gjøre? Hennevendelsr utenom kontroller har jeg hatt få av. Men en dame kom hjem til meg med en "stilk" en gang. Den kunne ha tilhørt hva som helst, men ikke en av de aller giftigste.

Jeg kjenner et forgiftningstilfelle godt. Det var antagelig flatklokkehatt. Noen dager på sykehus fjernet imidlertid symptomene, og pasienten har, av sin ektefelle,  fått forbud  mot å spise alle brune sopper heretter.

Per

Karen Inger Sletten

• Innlegg totalt : 1
  • Meldt på : 27.09.2009
  • Sted: Nes Hedmark
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 27. januar 2010 20:14 ( #5 )
Hei, Even!
Er det noe slikt du etterlyser:

I august i fjor ble jeg oppringt av en lærer som hadde stekt noe hun hadde vært sikker på var sjampinjong til seg og noen kolleger til lunch. Etterpå fikk hun tvilen i seg, og ville ha bekreftelse over telefon på at soppen var spiselig. Det fikk hun selvfølgelig ikke, og på oppfordring fra meg, kom hun hjem til meg med sopprestene. Ut fra den nederste biten av stilken kunne jeg fastslå at det ikke var hvit fluesopp, men det var da også det eneste jeg kunne si. Sendte dem derfor til sykehuset, der de ble satt på kur med aktivt kull.
Britt

• Innlegg totalt : 1
  • Meldt på : 02.09.2009
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 27. januar 2010 21:02 ( #6 )

Under kontroller i Folloregionen har jeg ved flere anledninger måtte tømme /be folk tømme soppfangsten sin i søppelsekken da matsopp og uspiselige arter , hatter og stilker, har ligget godt sammenfiltret. Kun ved en anledning har jeg funnet en hvit fluesopphatt sammen med sopper som i skogen ble bestemt som matsopp. Alt ble vraket og de har møtt opp på flere kontroller i ettertid.

Sist høst fikk jeg telefon fra en dame som var bekymret da hennes mann hadde magevondt etter soppmåltid. Hun hadde rester av soppen og beskrev den som brun ......med skiver. Jeg ba henne ringe Giftinformasjonen.

Grete Strømsøe
soppsakkyndig
Hans

• Innlegg totalt : 207
  • Meldt på : 30.08.2009
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 1. februar 2010 15:41 ( #7 )
Ved flere av våre turer har vi måttet tømmer kurver fordi folk hadde plukket mye spiss giftslørsopp. Akkurat det har bedret seg.  En kom på kontroll og hadde akkurat spist sopp. Heldigvis hadde hun med seg maken. Vanlig Pluggsopp så det ble sykehus tur med tømming. Hun kunne jo ha spist denne soppen før og faren er da allergisjokk ved andre gangs inntak. Ble oppringt av en dyreklinikk, to hunder var veldig syke. Det viste seg at de hadde spist Entoloma seppium /Hagerødskivesopp som er giftig som rå. Hundene kom seg etterhvert med kullbehandling og mye væsketilførsel.
Barnehager har ofte tatt kontakt... En mor var bekymret for den lille som hadde spist sopp, en liten brun en på våren. Det gikk bra. En bekymret far ringte meg i fjor høst, datteren på 2 år hadde spist sopp. Han hadde noen rester som viste seg å være rød fluesopp. Kullbehandling.. det gikk bra. Men, morsomt var det han som ville ha sjekket om det var fotsopp han hadde. Ellers er det lærere som har hatt med elever på tur, plukket sopp og laget mat til elevene, men LÆRERNE spiste ikke. Fy søren!NÅ VET DE OM OSS i Hexeringen! Det hender ofte at folk ringer men det er begrenset hva en kan gjøre på telefon. noe går men folks oppfatning av størrelse, farge, lukt etc. er så forskjellig at en må be dem komme med soppen. Burde vel da be dem ta kontakt med Mattilsynet.

<innlegg editert av Hans, 1. februar 2010 15:48>
Hexa Heidi

• Innlegg totalt : 148
  • Meldt på : 02.09.2009
  • Sted: Espa, Stange kommune
Sv: Historier om giftsopp og soppforgiftninger - 2. mars 2010 22:18 ( #8 )
Noen ganger er lykken bedre enn forstanden. Ett år, ca. 15-20 år siden, så fantes det ikke kantareller. Jeg fant ikke en eneste! Men en ansatt i barnehagen her fortalte at han hatt med alle ungene på tur og plukket kantareller som de hadde spist etterpå. Jeg spurte heldigvis hvor de hadde vært, (tenkte selvfølgelig å fylle min egen kurv!) og oppsøkte stedet straks. Der var det svære kvisthauger etter vedhogst, og i de haugene vokste det mengder FALSK KANTARELL. Så der hadde altså en hel barnhagegruppe og to voksne spist falsk kantarell. Heldigvis ble ingen sjuke!
Har opplevd å vrake hele kurver med en salig blanding av smått og stort og ubestemmelig, - mest fordi det var førstegangsplukkere som ikke visste hva de gjorde eller hadde noen kunnskaper om sopp. Da blir det vanskelig å godkjenne miniutgaver av grå jordmusserong og bittesmå sjampinjonger! Men ingen veldig giftige sopper har jeg opplevd å få på kontroll.
Soppsakkyndig

Gå til:

Aktive brukere nå
Det er 0 medlemmer og 1 gjester.
Statusikoner / rettigheter
  • Nytt innlegg
  • Ingen nye innlegg
  • Het tråd med nytt innlegg
  • Het tråd uten nye innlegg
  • Låst med nye innlegg
  • Låst uten nye innlegg
  • Les innlegg