helsvart
-
Innlegg totalt
:
7
- Meldt på : 29.08.2009
-
Status: ikke pålogget
|
storsopp i trekompost
-
30. desember 2009 14:26
( #1 )
Ein stor sopp som vaks på trefliskompost og som vart offer for frosten før eg merka den (snudde kvitsida til) Tok dem med heim for fotografering etterkvart som den tina opp. Hatt med antydning til pukkel, sleip utan at eg veit om det var på grunn av opptining, diameter > 15 cm. Skiver frie og utrandet. Sporepulver ukjent (den var for vassen). Fargetone kan antyde noe? Stilk avsmalnende øverst, fibret gråe lengdestriper, vridd. Klumpen ved basis er delvis strø som medfølger frostklumpen, men den ser ganske klubbeformet ut. Men kva er det for art. Tror jeg vet, men litt usikker.
|
|
|
Hans
-
Innlegg totalt
:
207
- Meldt på : 30.08.2009
-
|
Sv: storsopp i trekompost
-
1. januar 2010 01:15
( #2 )
Tja, sannsynligvis Kantskjermsopp/Pluteus tricuspitatus
|
|
|
helsvart
-
Innlegg totalt
:
7
-
|
-
3. januar 2010 14:13
( #3 )
Trodde det var Vanlig sjermsopp, men er muligens noe mørk som tyrer på at Hans har riktig svar. Soppen er i alle tilfeller større enn det som står i bøkene mine (6-12cm).
|
|
|
EddiJ
-
Innlegg totalt
:
287
- Meldt på : 10.08.2009
-
|
-
5. januar 2010 15:33
( #4 )
Kan nok ikke se noen grunn til at det skal være kantskjermsopp. Det mørke man ser fra undersiden er vel bare hatten som skimtes igjennom fordi skivene har kollapset.
Soppsakkyndig
|
|
|
helsvart
-
Innlegg totalt
:
7
-
|
-
5. januar 2010 23:17
( #5 )
Skivene var ganske sammenfrosset da jeg fant den og når jeg tok bildet var den halvtinet. Syns først at det var ganske fjernstilte skiver som jo ikke stemmer med de sjermsoppene jeg trodde det var. Det var nok heller som EddiJantar, skiver som var sammenfrosset og som er kollapset.
|
|
|