Siv
-
Innlegg totalt
:
135
- Meldt på : 18.08.2009
-
Status: pålogget
|
Digitalt kamera til sopp-fotografering.
-
31. oktober 2009 14:21
( #1 )
Tenker å kjøpe nytt kamera. Speilrefleks har jeg gått bort fra, da det krever for mye pga tyngde, flere linser etc. Det skal være enkelt og raskt å ta gode bilder av små sopper i skogen, helst uten bruk av blits. Altså lett, stabilt og med gode makroegenskaper. Er det noen som har gode erfaringer å dele? Siv
|
|
|
alford
-
Innlegg totalt
:
24
- Meldt på : 10.10.2009
- Sted: Oslo
-
Status: ikke pålogget
|
Sv: Digitalt kamera til sopp-fotografering.
-
31. oktober 2009 15:48
( #2 )
 Kjøpte digitalt kamera for et par år siden og har veldig gode erfaringer med det, et SONY-kamera til vel 3000 kroner. Gikk også på et kurs i digital fotografering i regi av sopp-og nyttvekstforeningen. Kurset var veldig nyttig og lærte meg å utnytte mange av kameraets muligheter som jeg ellers ikke ville tenkt på
|
|
|
Siri K
-
Innlegg totalt
:
103
- Meldt på : 29.08.2009
-
|
-
31. oktober 2009 19:51
( #3 )
Spør Tove. Hun har flotte bilder som visstnok skal være tatt med kompaktkamera. Selv kjører jeg SLR med stativ - uten at det nødvendigvis hjelper så mye.
Ikke soppsakkyndig (flinkere på ikke-matsopper enn matsopper)
|
|
|
Siv
-
Innlegg totalt
:
135
-
|
-
31. oktober 2009 22:08
( #4 )
Fikk anbefalt Ricoh før butikkenes stengetid. Det er innkjøpt og om det er bra vil dere nok få se når jeg fåt lagt ut bilder etterhvert. Siv
|
|
|
Hexa Heidi
-
Innlegg totalt
:
148
- Meldt på : 02.09.2009
- Sted: Espa, Stange kommune
-
|
-
1. november 2009 10:29
( #5 )
Dette er interessant! Kan dere si noe mer om nøyaktig hva slags kamera dere har kjøpt?
Soppsakkyndig
|
|
|
Tove
-
Innlegg totalt
:
15
-
|
-
1. november 2009 11:46
( #6 )
Hei! Speilreflekskamera har jeg aldri hatt. Jeg er helt analfabet når det gjelder tekniske duppeditter - og nøyer med derfor med enkle utgaver av kameraer. Først hadde jeg et Ricoh caplio som var kjempebra, men som viste seg å være utrolig lite slitesterkt. Jeg fikk nytt kamera på garantien flere ganger, men det var mye kluss og mange frustrasjoner, og kameraet var stadig avsted til reparasjon. I det siste har jeg brukt et Canon IXUS 800 IS. Men mitt behov for å kunne ta skarpe nærbilder/detaljbilder dekker ikke dette kameraet. Hvilket Ricoh-kamera har du kjøpt Siv? Jeg har hørt mye bra om de senere års Ricoh-kameraer, håper du blir fornøyd. Her kommer litt kamera-reklame: Bildene av "frostrosene" litt nedi denne tråden er tatt med Canon IXUS 800 IS. http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=14824
<innlegg editert av Tove, 1. november 2009 12:03>
|
|
|
Hans
-
Innlegg totalt
:
207
- Meldt på : 30.08.2009
-
|
-
1. november 2009 14:39
( #7 )
Har hatt og har et gammelt speirefleks kamera 28-80 med macro , vidvinkel, mellomringer og teleconverter. Det bilr jo 28-160..og diverse annet.. Ble lei av å få igjen slides etter 12-13 dager som ikke var klare nok, for sent å ta nye bilder. Har hatt 2 digitale sony compact kameraer, de tok veldig bra bilder men kunne ikke gå tett nok innpå små ting og likte ikke dårlig lys som det ofte var inni skogen og brukte automatisk blits, ikke noe jeg kunne styre, ikke kunne jeg ta bilder på tid heller. Skaffet meg et Canon 400 eos D med standardojbektiv 18-55. Kjøpte også et 100 mm objektiv. Kan i alle fall styre med blits eller ikke, ta bilde fra stativ på tid etc.. Det er nok enda noen finesser med kameraet jeg ikke har fått med meg. Kan jo stille kvaliteten på opptak og fikk tips på sopptreffene i USA om å ta bildene i RAW kvalitet og ikke jpeg. Kunne nok også tenke meg et fotokurs. Bruker Photoshop til å mainpulere med bildene, gjør noe små nok til å sende med i epost.. de er jo opprinnelig på flere MB.
<innlegg editert av Hans, 1. november 2009 14:44>
|
|
|
Siv
-
Innlegg totalt
:
135
-
|
-
1. november 2009 21:47
( #8 )
Kamera er Richo caplio R10. Forhåpentligvis har Richo lært av feilene med de tidligere modellene, har hørt andre som har hatt samme problemer som deg. Har tegnet en ekstra forsikring på det slik at jeg også får nytt kamera dersom det går i gulvet eller blir ødlagt av fuktighet. Det skal ha en god optisk zoom og en kan ta bilder, riktignok uten blitz ned til 1 cm avatand. Det lille jeg testet i gråværet i dag virker lovende. Kameraet er nå på tilbud på Japan foto. Jeg skal prøve å ta slike englehårbilder som deg Tove på lillejulaften når jeg får pyntet juletreet. Veldig flotte bilder. Siv
|
|
|
Erling B
-
Innlegg totalt
:
13
- Meldt på : 31.08.2009
-
|
-
7. januar 2010 19:19
( #9 )
Spurte en ivrig fotostudent i Trondheim i fjor sommer om hvilket kompaktkamera som egnet seg best til fotografering av sopp og blomster. Jeg rakk ikke å si ferdig blomster engang før svaret fra henne kom: Canon GT10
|
|
|
EddiJ
-
Innlegg totalt
:
287
- Meldt på : 10.08.2009
-
|
-
8. januar 2010 10:54
( #10 )
Helge Gundersen, som holdt digital-fotokurset for et par år tilbake, har hatt et par Ricoh-kameraer som har vært helt RÅ på nærfoto, men jeg husker ikke hvilken modell. Han har også hatt litt trøbbel med reparasjoner. Hvis det interesse for det, kan jeg spørre om Helge er villg til å holde kurset sitt igjen. Han er meget dyktig. Han utvikler forresten nå en metode (kombinasjon av linse-mekking og bilde-stacking) der han med sitt speilrefleks-kamera (uten mikroskop, vel å merke) kan fotografere sopp som er 1/10 mm med en oppløsning på 1 mikrometer og utrolig dybdeskarphet. Jeg har sett sporeoramentering på noen av hans bilder!!
Soppsakkyndig
|
|
|
Siri K
-
Innlegg totalt
:
103
-
|
-
11. januar 2010 21:39
( #11 )
Jeg er definitivt interessert i et fotokurs. Særlig dersom det kan fokuseres litt på det små-avanserte.
Ikke soppsakkyndig (flinkere på ikke-matsopper enn matsopper)
|
|
|
EddiJ
-
Innlegg totalt
:
287
- Meldt på : 10.08.2009
-
|
-
13. januar 2010 11:35
( #12 )
Husker nå at det første Helge G. hadde var Ricoh Caplio GX100, som vel ble erstattet av GX200. Hva som er siste modell nå i denne serien, vet jeg ikke.
Soppsakkyndig
|
|
|
torlaag
-
Innlegg totalt
:
10
- Meldt på : 18.03.2010
- Sted: Asker
-
|
-
18. mars 2010 09:08
( #13 )
Kjøpte Canon Ixus 850 IS for 2-3 år siden. Får i blant svært gode bilder, men kan ikke utnytte kameraets muligheter ennå, og vet ikke nok om hvordan sopp skal fotogaferes. Er derfor svært interessert i et nytt fotokurs. Vennlig hilsen Torbjørn Låg
|
|
|