mia
-
Innlegg totalt
:
14
- Meldt på : 29.08.2009
-
Status: ikke pålogget
|
Sopp i sprit
-
1. september 2009 01:13
( #1 )
Ja, nå angrer jeg på at jeg ikke skrev ut oppskrifter og tips fra kokeboka i det gamle forumet. Men jeg tok en sjanse. Kom fra skogen før helga med en del steinsopp bl.a. 7 brett på tørka og 3 liter rensa sopp som jeg slo på sprit ( rød smirnoff, setter ikke smak) Nå venter jeg spent på hva som skjer fra dag til dag. Tenker jeg skal vente til soppen synker til bunns. Er det noen som har erfaring eller gode tips????????????
|
|
|
Rødskrubb
-
Innlegg totalt
:
11
- Meldt på : 03.09.2009
-
|
Sv: Sopp i sprit
-
22. september 2009 11:51
( #2 )
Hva blir det av dette? Soppvodka? *Nysgjerrig*
|
|
|
soppsnuppa
-
Innlegg totalt
:
12
- Meldt på : 31.08.2009
-
|
-
22. september 2009 21:15
( #3 )
Jeg holder på å lage kantarelldram etter Inger Lises oppskrift i matsprellboka. Hun sier at soppen skal ligge i spriten i 4-5 dager, til soppen synker til bunns. Drammen kan lages til likør med å tilsette sukker eller granskuddsirup. Jeg brukte 60% og har nå andre runde med kantareller i krukka, silte av første runde med sopp og fylte på med ferske. Drammen har en utrolig fin smak av kantarell og en flott gylden farge. Gleder meg til den er ferdig. G.
|
|
|
mia
-
Innlegg totalt
:
14
- Meldt på : 29.08.2009
-
|
-
6. november 2009 13:36
( #4 )
Hei Ja, hadde tenkt å svare tidligere, men har blitt mange turer i skogen i høst. Tørr ikke si nøyaktig hvor lenge steinsoppen lå i spriten før jeg silte den, men det var vel nærmere 14 dager. Tappet den på store flasker som har stått i kjøleskapet. Det ble litt bunnfall, og nå har jeg tappet drammen over på mange små flasker. Nydelig farge, klar som glass og utrolig god smak. Kjenner at det er dram, men det er soppsmaken som er fremtredende. Dette blir edle dråper gjennom vinteren i godt lag.
|
|
|
soppsnuppa
-
Innlegg totalt
:
12
- Meldt på : 31.08.2009
-
|
-
18. november 2009 18:04
( #5 )
Her er en link til bloggen min og innlegg med Inger Lises kantarelldram oppskrift. Drammen ble kjempegod, den har en veldig mye mersmak :)
|
|
|
Iza
-
Innlegg totalt
:
61
-
|
-
20. november 2009 01:00
( #6 )
Hei Gjertrud, fin blogg : men jeg synes du skal skrive at oppskriften kommer fra Matsprell boka. Æres den som æres bør. Nyt drammen din, Har ikke smakt på min ennå……….den er to- tre år. Hadde sikkert hjulpet om jeg hadde likt alkehol…….;)
|
|
|